Statoils transportstudie for olje
![](https://i2.wp.com/statfjord.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/4/2019/12/Oil-pipeline-alternatives-fra-brosjyren-Statfjord-Field-utgitt-av-Mobil.jpg?resize=2000%2C1200&ssl=1)
Det var Statoil selv som foreslo at ansvaret for planlegging og ingeniørarbeid knyttet til eventuelle rørledningssystemer burde utføres av dem, et forslag som fikk Statfjordgruppens tilslutning.[REMOVE]Fotnote: Statsdeltagelsesavtale for Statfjordfeltet av 10. august 1973.
I forprosjektet var alternativet med oljerørledning til Norge prioritert. Arbeidet ville gi Statoil en mulighet til å bygge opp spesialkompetanse for rørlegging på dypt vann, samtidig som de øvrige Statfjord-eierne måtte være med på å bære utgiftene. For å utrede transportalternativene opprettet Statoil en egen gruppe på ni mann, underlagt teknisk avdeling. Ilandføringsstudiet konkluderte med at Sotra var det mest aktuelle stedet for ilandføring av olje i Norge. Rapportens viktigste konklusjon var imidlertid at rørledningstransport ville bli mye dyrere enn bøyelasting. Partnerne mente derfor at studien ga et mer enn godt nok grunnlag for å gå inn for bøyelasting, men Statoil holdt likevel igjen. Selskapet ville utrede om det var mulig å legge og operere en rørledning som krysset Norskerenna.
Les mer: Gass via Kårstø til kontinentet og Bøyelasting eller oljerør
Kilder:
Lindøe, J., & Stavanger sjøfartsmuseum. (2009). Inn fra havet : Bøyelasternes historie. Stavanger: Wigestrand ; Stavanger sjøfartsmuseum: 16.
Nerheim, G., Dahlberg, F., & Norsk petroleumsforening. (1996). En gassnasjon blir til (Vol. B. 2). Oslo: Leseselskapet.: 39-40.
Stafsnes, T. (1984). Ilandføring Av Petroleum Fra Statfjord : Analyse Av En Iverksettingsprosess: 51-54.