Statfjordfeltet 10 årDen hardeste konflikten

Utskifting av lastebøye

person Norsk Oljemuseum
Skader på lastebøyen for Statfjord B ble registrert høsten 1988. Da ble det lokalisert sprekker i røret som gikk gjennom universalleddet på havbunnen.
— Illustrasjon som viser UKOLS (Ugland Kongsberg Offshore Loading System) på Statfjordfeltet. Illustrasjon: Equinor
© Norsk Oljemuseum

Det var ikke mulig å reparere disse skadene uten at bøyen ble transportert til lands for demontering. Utgiftene ved en slik operasjon ble så store at Statoil i stedet valgte å skifte ut lastebøyen med en ny. Bøyen ble skiftet ut med et system maken til det som var installert ved Statfjord A fire år tidligere. Systemet, kalt UKOLS – Ugland/Kongsberg Offshore Loading System, er basert på at hele lastesystemet ligger under vann og at skipene kan plukke opp lasteslangen fra havoverflaten og koble seg til.

Statoil søkte sommeren 1990 om å få senke lastebøyen i den dype Nedstrandsfjorden i Rogaland hvor boligplattformen Alexander L. Kielland i sin tid ble senket. Statoil fikk ikke tillatelse til dette og lastebøyen til Statfjord B ble i slept til Erfjord i Suldal kommune.

Hodet på lastebøyen ble løftet av og installert ved Norsk Sikkerhetssenter (senere Nutec Sotra) i Sund kommune, der den brukes i forbindelse med sikkerhetsopplæring. Stålrøret på den 185 meter høye bøyen endte opp i Sandnessjøen for opphugging. Operasjonen kostet ifølge Statoil 8 millioner kroner mer enn å dumpe bøyen i Nedstrandsfjorden.

Les mer:
Olje og gass transport fra Statfjord
Lastebøyene på Statfjord

Kilder:
NTBtekst 26. august 1989. Statfjord B lastebøye til 400 millioner må skiftes ut.
Bergens Tidende Morgen 23.juni 1995. Statoil ønsket å dumpe.

Statfjordfeltet 10 årDen hardeste konflikten
Publisert 4. desember 2019   •   Oppdatert 16. januar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *