Gigant i frimerkestørrelse
Dagen ble en merkedag – for første gang i historien ble det opprettet et midlertidig postkontor på en plattform i Nordsjøen. Som det sto i oktoberutgaven av Status, Statoil sitt internmagasin, var det all grunn til å synes synd på de to representantene for Postverket som var sendt ut på Statfjord A. Større pågang hadde sjelden Posten opplevd. Det var Stavanger Filatelist-Klub, i samarbeid med Postverket, som sto bak dette opplegget.
Da det ble klart at de unike merkene skulle selges på plattformen, kom det raskt et krav om at postkontoret måtte være åpent på natten slik at nattskiftet også fikk anledning til å sikre seg disse enestående frimerkene og egne førstedagskonvolutter som Stavanger Filatelist-Klub hadde fått laget for Statfjord A.
Et førstedagsstempelet ble også spesiallaget for anledningen, utarbeidet av informasjonsavdelingen i Statoil og tegnet av Jan Ulriksen.
Kravet ble innfridd og posthuset åpnet klokken elleve på kvelden 4. oktober og var planlagt åpent i to timer. Men køen vokste fort lang og ikke før klokken hadde passert tre på natten kunne postverkets funksjonærer trekke seg tilbake.
Salget startet opp igjen klokken halv ni neste morgen. Etterspørselen var stor og snart gikk de tom for frimerker. En ny forsendelse på 15.000 merker (5000 av hvert motiv) ble sendt i helikopter fra Bergen Postkontor og ankom plattformen i ellevetiden på formiddagen, akkurat idet de siste frimerkene ble solgt. Om lag 10.000 av de nyankomne merkene ble solgt.
Køen var lang hele dagen – opp til to timers venting for ekspedering. Det ble en spesiell opplevelse for Postverkets utsendte. De fikk verken anledning til å spise eller ta andre nødvendige avbrekk. «Kontoret» ble stengt halv fire, men det tok flere timer å avvikle køen.
Flere ankom salgsstedet etter stengetid og stemningen ble litt amper da de ble avvist. Ikke bare på Statfjord A var merket en suksess. Stavanger Postkontor hadde aldri opplevd større pågang ved utgivelse av noe frimerke. Merket ble trykket i fem millioner eksemplarer og ble solgt i en femårsperiode.
Opprettelsen av et eget postkontor den spesielle dagen ble sett på som et av de mest populære tiltakene for de ansatte der ute. Taperen ble operatøren Mobil, da det viste seg at frimerkesalget ble en meget dyr fornøyelse. Det ble utført oppsiktsvekkende lite arbeid på Statfjord A natt til 5. oktober 1979 og påfølgende dag.
Det ble solgt frimerker for til sammen 42.000 kroner til de ansatte, og mellom 17.000 og 18.000 originale førstedagskonvolutter ble stemplet med Statfjord-stempelet.
Kilder:
Status. (1979). nr. 17/79 Spesial frimerkestempling på Statfjord A og 18 /79 Frimerkesuksess på Statfjord A.
Statoil. (1979). 79/2
Haugesunds avis. (1979). 6.oktober. 9000 brev til Statfjord A.