Norvik ny konsernsjefStatfjordfeltet 10 år

Nytt helikopterdekk

person Norsk Oljemuseum
Vindturbulens hadde skapt problemer for helikoptertrafikken til og fra Statfjord B helt fra starten. Ved bestemte vindretninger med vindstyrke over frisk bris kunne helikoptrene verken lande eller ta av fra plattformen.
— På vei inn fra helikopterdekket på Statfjord B i sterk vind. Foto: Arne Evensen/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Årsaken til problemene var at helikopterdekket lå lavere enn en del andre konstruksjoner. Dermed oppsto turbulens hvis vinden blåste fra den retningen der disse konstruksjonene var plassert. Mannskapet kom seg likevel til og fra Statfjord B, for om vinden skapte problemer ble flotellets helikopterdekk benyttet som alternativt landingssted.  Men dette var en upraktisk og lite langsiktig ordning.

Løsningen ble å bygge et helt nytt helikopterdekk og høsten 1988 fikk Statfjord B det karakteristiske kjennetegnet med to helikopterdekk. Moss Rosenberg Verft i Stavanger fikk kontrakt på konstruksjon, prefabrikasjon og installasjon av dekket i det sør-vestre hjørnet av boligkvarteret.

Norvik ny konsernsjefStatfjordfeltet 10 år
Publisert 4. desember 2019   •   Oppdatert 5. februar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *