ElektrikerstreikerKranskipet Sea Troll

«Polytrader» sjøsatt

person Av Gunleiv Hadland, Norsk Oljemuseum
«Polytrader» var en motortanker spesialtilpasset for å hente olje fra lastebøyene på Statfjordfeltet. Rederiet Einar Rasmussen fikk de to første kontraktene med Statoil, som operatør for KS Statfjord Transport AS & Co. Kontrakten startet i november 1978.
— Bøyelasting på Statfjord A. Polytrader laster olje. Foto: Leif Berge/Equinor
© Norsk Oljemuseum

Fram til seilingene begynte på Statfjord i desember 1979, lå skipet delvis i opplag og var delvis engasjert i vanlig råoljefart. Tankskipet på 126 000 tonn dødvekt var det første av to skip som rederiet hadde bestilt og inngått en kontrakt med Statfjord-gruppen om for fem år.

Kravspesifikasjonen fra Statfjord Transport krevde at skipet av sikkerhetshensyn skulle ha separate tanker for ballastvann, to baugpropeller og et lite styrehus i baugen. Fra dette styrehuset skulle skipet lettere kunne manøvreres opp mot bøyen, og derfra skulle også lasting og tilkobling til lastebøyen overvåkes. Bedriften Pusnes i Arendal ble valgt til å utvikle lasteutstyret som var basert på at lasteslangen ble koblet til i baugen på tankskipet.

Personalkonsulent Marit Hielm Falck i Statoil var gudmor ved skipsdåpen ved Uddevallavarvet i Sverige. Hun var tidligere Arve Johnsens sekretær, og den første han ansatte i statsoljeselskapet. Søsterskipet «Polytraveller», levert i 1979, ble også bygget ved Uddevallavarvet.

Les mer: Lastebøyene på Statfjord

Kilder:
Lindøe, J., & Stavanger sjøfartsmuseum. (2009). Inn fra havet : Bøyelasternes historie. Stavanger: Wigestrand ; Stavanger sjøfartsmuseum: 14-15, 20, 31 og 87.
Farsunds Avis, 06.02.1978: Spesialskip til Statfjord.

ElektrikerstreikerKranskipet Sea Troll
Publisert 22. november 2019   •   Oppdatert 31. januar 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *