Livbåt stupte, to omkom
Mennene drev vedlikehold i livbåten da ulykken skjedde. Den ene ble raskt brakt om bord på Statfjord C og gitt medisinsk behandling, men døde kort tid etter. Den andre ble meldt savnet og funnet på 150 meters dyp. Det var en konvensjonell livbåt som ikke var konstruert for å tåle et 30 meter høyt fall, men som skulle låres ned på vannet før festene som holdt båten ble utløst. Ulykken ble etterforsket etter vanlig prosedyre av både politiet, Oljedirektoratet og av en intern granskningsgruppe fra Statoil.
En sikringskjetting som var festet feil, var den direkte årsaken til at en livbåt falt 30 meter. Det ble ikke avdekket feil eller mangler ved lårings- eller utløsermekanismen på davit eller livbåt. Derimot skulle en sikringskjetting vært på plass under rutinemessig vedlikeholdsarbeid. Denne kjettingen var festet riktig i baugen, men galt i akterenden av båten. Da de to løste ut opphenget til båten for å teste det, falt den etter alt å dømme ned med akterenden først. Fallet og svingningene gjorde at festet røk også foran og båten kom i fritt fall. Politiet regnet med at den ene av arbeiderne befant seg inne i båten og at den andre sto oppå båten da ulykken skjedde.
Også i 1981, 1983 og 1985 skjedde det livbåtulykker i Nordsjøen. De to første krevde hvert sitt menneskeliv. I 1981 omkom en arbeider under et ukontrollert fall fra livbåten om bord på flotellet LB 200 på vei til Statfjordfeltet. I 1983 døde en vedlikeholdsarbeider om bord på «Safe Concordia», som lå ved Albuskjell. I 1985 ble en ubemannet livbåt av samme type som i 1993 knust til pinneved under utprøving også på Statfjord C uten at menneskeliv gikk tapt. Under testing oppsto en svikt i systemet og livbåten falt ned og ble knust mot havoverflaten.
Kilder
NTB, 7. november 1993. «Livbåt falt fra Statfjord C – En omkommet og en savnet».
NTB, 8. november 1993. «Statfjord-livbåten til Florø for undersøkelse».
Bergens Tidende, 9. november 1993. “Feil å kalla det ein ulukkesbåt”.
Aftenposten, 9. november 1993. «Savnet funnet druknet”.
NTB, 12. november 1993. «Feil festet kjetting årsak til Statfjordulykken».