SAR-helikopter på plass
Dette ble senere regulert av Petroleumsloven av 22. mars 1985. Der står det blant annet at rettighetshaver skal til enhver tid opprettholde effektiv beredskap med sikte på å møte ulykkes- og faresituasjoner som kan medføre tap av menneskeliv eller personskade, forurensning eller stor materiell skade. Ett av tiltakene som har blitt iverksatt er helikopterberedskap på Statfjord.
Ordningen med SAR-helikopter er fortsatt en viktig del av beredskapen i Nordsjøen og i 2012 er SAR-helikopteret fortsatt stasjonert på Statfjord B selv om operasjonskontrollen er flyttet til Gullfaks C hvor de er koordinator for hele Lufttransport Tampen (LTT). Primæroppgaven er å drive ambulanse- og redningstjeneste på installasjonene, men helikoptret står også til disposisjon for hovedredningssentralene ved behov.
Med lokalisering ute på havet har helikoptrene også kort vei til viktige fiskefelt og sjøfartsleder. I tillegg til å drive ambulansetjeneste på plattformer kan helikoptrene heise opp personer som er falt i sjøen, samt hente syke og skadede på båter. Besetningen består av to flygere, en tekniker/heisoperatør, en redningsmann og en sykepleier som er spesialist på akuttmedisin. Statoil kjøper denne tjenesten på kontrakt fra sivile helikopterselskaper og av besetningen er bare sykepleieren ansatt i Statoil, mens de andre er ansatt i helikopterselskapet.
Les mer: SAR-tjenesten
Norsk plattformsjef!Vingeklipping og statfjordeffekt