Navneskifte
Det ble samtidig lansert ny logo og grafisk profil for selskapet. «Crossing energy frontiers – krysse energigrenser», var Statoils nye visjon, som sammen med ny visuell profil ble kommunisert av konsernsjef Helge Lund til alle Statoil-ansatte på et globalt allmøte, TV-sendt fra London.
StatoilHydro var i utgangspunktet et midlertidig navn. Planen var at selskapet på sikt skulle få et helt nytt navn, med verken Statoil eller Hydro i navnet. Men slik gikk det ikke. Bakgrunnen for beslutningen var et brev til styret fra den største eieren som orienterte om at Olje- og energidepartementet kun ville stemme for et navn som holdt hovedvekten på Statoil, eller Statoil som navn alene. Styret i StatoilHydro orienterte derfor om at de ville foreslå Statoil ASA som selskapsnavn ved generalforsamlingen 19. mai 2009.
Gildet var antatt å ha en prislapp på rundt 200 millioner kroner, mens overgangen fra Statoil til StatoilHydro hadde kostet mellom 50 og 60 millioner kroner. Da var bensinstasjonene utelatt fra endringen. Det sto eksplisitt i fusjonsavtalen at stasjonene ikke nødvendigvis omfattes av en ny profil for konsernet. Hvis bensinstasjonene hadde blitt med, hadde prislappen blitt atskillig dyrere.
Kilder:
StatoilHydro blir til Statoil, nyhetsmelding på Statoils nettsted publisert 2. november 2009.